Cum să, Sfaturi practice

CUM să faci RODAJUL după ce ți-ai luat o DRUJBĂ! – 10 sfaturi pentru sănătatea drujbei tale.

Primele întrebări pe care ți le pui, după ce ai ajuns acasă cu motoferastraul cel nou, sunt: ”Mi-am cumpărat o drujbă, sunt cel mai tare! Hopa, că ziceau ceva de rodaj la motor? Oare cum se face chestia asta?” Dacă drujba pe care tocmai vrei să o pornești merge cu benzină și e nou-nouță, nu ai ce face altceva decât să-i faci rodajul.

Pentru început, hai să lămurim ce este rodajul? – RODAJUL reprezintăpunerea în funcțiune a unui motor nou fără a-l forța, în scopul netezirii și ajustării suprafețelor de contact în mișcare ale pieselor componente. Este evident că atunci când un motor este nou, frecările între piese sunt mai mari și trebuie să treacă o perioadă până ce el va merge cum trebuie.

De ce este important să faci rodaj la un motor în 2 timpi?

Dacă facem un scurt calcul, să vedem care este uzura unui motor de drujbă față de motorul obișnuit al unui autoturism, aflăm următoarele:

  • O mașină (pe benzină), înt-o oră, la o turație medie de 2500 rpm, face aprox. 80 km.
  • O drujbă care atinge turații maxime (în gol) de 11.000 – 13.000 rpm, la o folosire normală (să zicem) atinge o turație medie de 8500 rpm – asta înseamnă că ar ”merge” cu viteza medie de 272 km/h.

Te-ai fi gândit la asta? De aceea, e clar că trebuie să ai grijă de ”mașina” asta, dacă vrei să te țină și să nu îi faci o ”capitală” prea curând.

Cum se face corect rodajul unei drujbe?

Răspunsul ar trebui să îl găsești, în primul rând, în manualul de utilizare. Ce spune manualul de utilizare STIHL la capitolul despre rodarea motorului: ”Un echipament nou NU trebuie să fie turat la turații mari în primele 3 rezervoare. Evitați astfel sarcini mari nenecesare în perioada de rodaj. Așa cum toate piesele în miscare trebuie să se ”așeze” în timpul perioadei de rodaj, la fel și în motor frecările sunt mai mari în această perioadă. Motorul dezvoltă puterea maximă abia după 5 până la 15 plinuri de rezervor.” O concluzie scurtă: Trei rezervoare nu turezi tare motorul și eviți sarcini mari.

Desigur, pentru și mai multe detalii, trebuiesc consultate documentații de service și, de ce nu, poți să discuți cu mai mulți drujbisti. Așa îți poți face o listă cu pași pe care trebuie să-i urmezi atunci când vrei să faci rodajul unui motor nou. Dar hei, care ar mai fi rostul nostru aici dacă ți-am da de lucru în plus? De aceea, am făcut noi lista pentru tine. Doar să ai grijă să o respecți. Chiar insităm!

10 pași de respectat pentru rodajul perfect!

  1. Asamblezi complet motofierăstraul, inclusiv șina de ghidaj și lanțul.

2. Alimentezi cu combustibilul potrivit: benzină proaspătă, minim 95, cumpărată de la o benzinărie cu trafic mare de mașini; ulei motor 2 timpi, de calitate (Stihl) – proporție amestec: 25 – 30 ml la 1 litru de benzină. Pentru rodaj e bine să fie un pic mai bogat amestecul, chiar dacă pe bidon scrie 2%, dar nu depășiți 35 ml la un litru de benzină.

3. Dacă drujba are în dotare pompă de ulei cu debit reglabil, debitul de ulei de lanț se reglează la maxim.

4. Se verifică încă odată întinderea lanțului. Trebuie să îl poți misca cu mâna, față-spate și să nu atârne deloc în partea de jos a lamei.

5. Se pornește motorul! Dacă ești începător, citește atent în manualul de utilizare despre pornirea la rece, pentru că prima pornire e mai ”tricky”. Prima drujbă am reușit s-o pornesc după două zile, nu spun din câte încercări.

6. Se lasă să meargă motorul la ralanti, fără să-l accelerezi și fără să tai nimic, cam 1-2 minute

7. Începe să tai lemne, nu foarte groase și nici foarte uscate, maxim 10-15 cm diametru. Înainte de a-l băga în lemn, turează motorul (cam trei sferturi din cursa maximă a trăgaciului) și bagă-l turat în lemn. Turația va scădea cam cu 20% după ce intră în lemn. ATENȚIE! O greșeală pe care o fac mulți începători: intră cu drujba subturată în lemn și o accelerează la maxim apoi, pentru a urca în turație și să nu moară motorul. Doar că în modul asta, motorul se va forța, se va supraîncălzi și uzura lui va crește exponențial. Pentru a afla mai multe despre cum să lucrezi cu o drujbă, citește articolul Cum să lucrezi cu o drujbă – Ghid de utilizare.

8. Pentru niciun motiv, NU TURA LA MAXIM motorul în gol!

9. După primele 5 minute de lucru, oprește motorul și verifică întinderea lanțului. Așa cum motorul trebuie rodat, la fel și lanțul are o perioadă (mai scurtă) de rodaj. În plus, de fiecare dată când începi să tai, lanțul se încălzește destul de tare și se întinde.

10. Rodajul durează 3-5 rezervoare, după care poți, în sfârșit, să le arăți la vecini ce sculă ți-ai luat, să moară de ciudă.

Chiar dacă știai toate aceste aspecte, nu e greșit să ți le reamintești. Noi ne străduim mereu să ne ajutăm clienții și partenerii cu toată informația pe care o avem la dispoziție, astfel încât, exploatarea utilajelor să fie cât mai simplă și fără bătăi de cap.

Desigur, dacă ai și alte întrebări, nu te sfii să ne lași un comentariu mai jos. Promitem să răspundem la toate.

NU UITA! Taie responsabil, Protejează pădurea!

Spor la treabă!

Nu uita să ne urmărești periodic, pentru și mai multe sfaturi si idei practice, pentru tine și grădina ta!

AGRONOMO – Plăcerea de a sta în natură!